Pendekatan semulajadi untuk Hentikan Berdengkur

Pendekatan semulajadi untuk Hentikan Berdengkur

Anda tidak mampu untuk mempunyai tidur malam yang baik malam tadi kerana dengkuran sekala dan menindik pasangan anda. Anda mendapat begitu marah bahawa anda mahu menutup muka pasangan anda dengan bantal untuk mengurangkan bunyi bising. Anda menyedari bahawa ia adalah satu perbuatan yang jahat dan dengan itu memutuskan untuk tidur di ruang tamu sebaliknya. Apabila anda bangun pada waktu pagi, anda merasakan bahawa badan anda terlalu lemah untuk fungsi terhasil kepada produktiviti kurang di siang hari. Oleh kerana kurang tidur, anda adalah mudah jengkel dalam apa-apa cara yang anda menjerit kepada semua orang yang bercakap dengan anda dan sangat menuntut kepada setiap orang di tempat kerja anda.

Berdengkur adalah getaran struktur pernafasan menghasilkan bunyi sama ada lembut atau kuat kerana pergerakan halangan udara semasa bernafas ketika tidur. Ia boleh menjadi gejala apnea tidur yang merupakan keadaan yang berpotensi mengancam nyawa. Berdengkur adalah penting dalam orang-orang dengan lelangit rekah, adenoids diperbesarkan, dan kerongkong sempit seperti pada lelaki. Orang-orang tua mengalami masalah ini kerana mereka mempunyai saluran udara sempit dan nada otot lemah dalam kerongkongannya. Sebaliknya, individu obes berdengkur kerana tisu lemak sekitar salur pernafasan mereka. Keadaan ini sering berlaku semasa serangan asma, alergi, atau kesesakan hidung kerana menyekat saluran pernafasan dan memvakum tekak. Selain itu, beberapa ubat-ubatan; alkohol; dan merokok melonggarkan otot tekak dan episod itu berdengkur berlaku. Kedudukan tidur tertentu juga mempengaruhi berlakunya bunyi berdengkur earsplitting.

Berdengkur banyak boleh menjejaskan hubungan fizikal dan sosial dengan orang yang anda sayangi. Menjalani pembedahan harus menjadi pilihan terakhir kerana tidak lain alternatif semula jadi untuk menghapuskan dilema ini. Alergen seperti bulu haiwan peliharaan, bantal, atau debunga harus dielakkan. Diet yang seimbang dan senaman yang sesuai adalah sangat penting dalam mencegah lemak tambahan di dalam badan. Saluran hidung juga perlu dibersihkan setiap masa. Ia adalah sangat penting untuk berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan sebelum mengambil dalam ubat-ubatan untuk merawat penyakit perubatan tertentu. Sebanyak mungkin, minum alkohol yang berlebihan dan merokok tidak boleh kebiasaan. Berdengkur juga dikurangkan apabila kepala katil dinaikkan untuk memberikan pernafasan yang lebih baik dan membolehkan lidah dan rahang untuk bergerak ke hadapan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar