Gejala batu karang, Rawatan Asli dan Pemulihan

Gejala batu karang, Rawatan Asli dan Pemulihan

Batu karang adalah batu-batu yang berlaku dan bentuk hempedu (bile). Pada mulanya orang yang mempunyai batu karang tidak mengetahui masalah mereka kerana mereka tidak menghadapi apa-apa masalah atau gejala. Kebanyakan daripada orang yang pada peringkat awal tidak menyedari batu karang mereka sebagai batu karang adalah "senyap". Tetapi apabila mereka menjalani apa-apa jenis ujian kerana beberapa sebab-sebab lain seperti x-ray, ultrasound, pemeriksaan abdomen kemudian mereka menyedari masalah mereka batu-batu hempedu. Mereka menunjukkan gejala tetapi di peringkat akhir seperti kira-kira lima tahun. Tetapi apabila masalah ini menunjukkan gejala maka ia berterusan dan beransur-ansur menjadi bertambah teruk. Beberapa gejala yang mungkin muncul di peringkat akhir adalah toleransi terhadap makanan berlemak, angin, sendawa dan rasa tidak selesa selepas makan atau kembung perut. Apabila gejala mula berlaku maka pesakit mempunyai mengalami masalah-masalah ini kerap kerana saluran hempedu terhalang oleh batu-batu hempedu.

Rasa sakit yang dikenali sebagai 'kolik Biliary' adalah gejala yang paling biasa batu hempedu. Ia adalah jenis yang sangat khusus kesakitan dan sakit ini 80% daripada orang biasanya menderita yang mempunyai batu karang. Kolik biliary ialah kesakitan yang tetap walaupun keamatan yang berbeza-beza semasa kehadirannya. Ia boleh berlangsung selama 15 minit dan juga pergi untuk 4-5 jam. Sakit ini disertai sering dengan loya. Biasanya orang merasa sakit ini di tengah-tengah bahagian atas abdomen dan abdomen kanan atas yang terletak di bawah margin tulang rusuk.

Pemulihan semula jadi untuk batu karang

Ambil kaca atau cawan dengan 20 ml setiap hari minyak zaitun dan masukkan jus separuh limau di dalamnya. Tambah bawang putih mentah selepas menghiris dalam minyak dan lemon jus zaitun. Ambil campuran ini setiap hari untuk menyingkirkan dari masalah batu karang. Ia adalah ubat semulajadi yang berkesan untuk batu-batu hempedu.

Kunyit adalah sangat berkesan dalam rawatan batu karang. Ia telah digunakan oleh ubat-ubatan Ayurveda tradisional untuk merawat masalah yang berbeza termasuk batu-batu hempedu. Kunyit mempunyai bahan kimia prinsip dikenali sebagai Curcumin. Ia mempunyai harta untuk memberi rasa, warna kepada herba ini dan mempunyai ciri-ciri perubatan berkuasa. Orang yang mengalami batu karang perlu mengambil sejumlah besar kunyit dengan hanya makan dalam makanan mereka. Terdapat beberapa makanan tambahan herba juga yang mengandungi 98% daripada kepekatan curcumin.

Kadang-kadang batu karang menjadi sangat menyakitkan dan serius. Dalam kes ini ia tidak boleh dirawat atau diri sendiri didiagnosis. Anda mesti berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan apa-apa remedi semula jadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar