Jangan terpedaya dengan Gejala Anda

Jangan terpedaya dengan Gejala Anda

Mengapa kita begitu mudah tertipu ke dalam memberi tumpuan kepada gejala dan buta tentang sebab-sebab mereka? Perbuatan memberi tumpuan sepenuhnya semasa supaya gejala itu sendiri mengalihkan perhatian perhatian anda seperti berada di akar umbi. Ini adalah benar bagi banyak perkara dalam kehidupan, sama ada bekerja, hubungan atau kesihatan. Kami membayar mahal untuk kebodohan ini dalam setiap bidang, tetapi tidak lebih-lebih lagi dalam kesihatan kita.

Dalam hubungan ia menjadi terlalu mudah untuk memberi perhatian kepada hujah yang kecil manakala tidak melihat emosi dan sejarah yang telah menubuhkan asas yang kukuh yang bahawa pertelingkahan kecil telah muncul. Pada hakikatnya satu-satunya cara untuk membuat perkara yang lebih baik dalam jangka masa panjang adalah untuk melihat keseluruhan gambar dan tidak pada yang satu blip kecil di kaki langit. Kita tahu ini, tetapi adakah kita melakukannya?

Mengapa kita menutup mata untuk gambar yang lebih besar? Biasanya jawapannya adalah kerana kami takut. Kami tidak mahu menjadi konfrontasi, atau kita takut bahawa kotak pandora adalah kira-kira untuk dibuka dan tudung tidak akan kembali ke bawah. Kami pada dasarnya makhluk tabiat dan takut perubahan dan yang tidak diketahui. Tetapi dalam hubungan ini tidak selalunya jalan terbaik.

Dalam perniagaan, ia adalah sama mudah untuk menjadi terikat dalam tumpuan kepada "gejala" yang bertentangan dengan sebab-sebab mereka. Melainkan anda mempunyai pemahaman yang kukuh perniagaan keseluruhan anda boleh dengan mudah mendapati diri anda berjuang api dalam kegilaan kekecewaan dan kehilangan penglihatan di mana anda adalah bertujuan untuk menuju. Inilah sebabnya mengapa dalam perniagaan besar ada orang utama yang tugas itu adalah untuk mengekalkan fokus mereka dan menyusun semua pemain untuk mencapai yang terbaik hasil yang dikehendaki.

Tetapi jika anda adalah "satu band lelaki" yang anda perlu lakukan segala-galanya sendiri. Anda perlu mencari jalan di mana untuk berurusan dengan minutia dan selengkapnya. Ini boleh menjadi satu tugas yang mencabar dan salah satu cara yang paling mudah di mana untuk gagal adalah untuk menghabiskan jam tanpa henti berurusan dengan ketulan dan lebam, dengan itu mengganggu perhatian anda daripada menyembah apa yang anda benar-benar mahu - memacu ke hadapan perniagaan anda ke arah yang betul.

Dalam isu-isu kesihatan kita dapat melihat corak yang sama jadi sangat jelas. Anda akan mendapat senak dan mengambil "Rennie" atau yang setaraf. Anda mendapat mabuk dan jururawat sepanjang hari, tetapi adakah anda berhenti minum begitu banyak? Anda akan mendapat refluks asid, IBS, tekanan dan gejala-gejala lain yang tidak berkesudahan, tetapi adakah anda mengubah gaya hidup anda? Adakah anda mengubah sikap anda? Tetapi anda boleh mengabaikan mesej yang badan anda sedang cuba untuk memberitahu anda pada bahaya anda sendiri!

Adalah penting walaupun tidak hanya untuk memerhati badan anda sendiri dan gaya hidup, tetapi untuk mengambil lihat pada gambar yang lebih besar juga. Masyarakat di mana kita hidup mempunyai kesan yang besar kepada kesihatan kita dan kecenderungan kita kepada penyakit. Baca sedikit tentang "Kajian Roseto" dan saya pasti anda akan bersetuju.

Sebagai sebuah masyarakat kita menderita penyakit jantung, kanser dan banyak, banyak penyakit yang kajian saintifik telah menunjukkan dengan jelas adalah disebabkan sebanyak dengan cara di mana kita hidup (jika tidak lebih-lebih lagi) kerana dengan warisan genetik kita. Apabila saya mengatakan "cara hidup kita" Saya tidak hanya merujuk kepada diet dan senaman rejim; Maksud saya semangat komuniti, kesan berada dalam hubungan baik dan rapat, sokongan keluarga, bersantai dan kira-kira.

Adalah jelas bahawa satu-satunya cara di mana isu-isu kesihatan yang besar boleh ditangani ialah dengan melihat seluruh masyarakat, bukan hanya orang keseluruhan dan sudah tentu tidak memberi tumpuan semata-mata kepada gejala.

Dengan memberi tumpuan kepada gejala adalah jalan mudah, tetapi pada hakikatnya ia adalah seorang anggota polis keluar; Melainkan jika anda membuka mata anda kepada gambaran yang lebih besar ia akhirnya boleh membuktikan untuk menjadi pembunuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar